Geschiedenis van Kleenex®

Beroemdheden, oorlog, hooikoorts… De geschiedenis van Kleenex® heeft het allemaal. Hoe is dit wereldberoemde merk eigenlijk ontstaan?

Wat gaan we doen met al dat papier?

Ons verhaal begint helemaal bij de Eerste Wereld oorlog waar Kimberly-Clark, het bedrijf waar Kleenex® wordt gemaakt, het eerste crêpe papier heeft ontwikkeld als een filter voor gasmaskers.

In het begin van 1920, is deze innovatie voor het eerst toegepast in het eerste consumentenproduct, Kotex®. Maar in die tijd was de wereld nog niet klaar voor damesverbanden. Kimberly-Clark bleef zitten met veel zacht en absorberend papier. Wat moesten ze ermee?

Opruiming

In de eerste experimenten hebben onderzoekers letterlijk de zware Kotex® gladgestreken tot dunne vellen. Later vonden ze een manier waarmee ze dunnere, zachtere vellen konden produceren door de samenstelling van ingrediënten en het gebruik van verschillende soorten pulp. Zo zijn Kleenex® tissue ontstaan.

In eerste instantie werd er met Kleenex® gedacht aan een wegwerpdoekje om make up te verwijderen.

Dus in 1924 werd er gestart met de verkoop van Kleenex® in de USA als een make up remover en in 1925 werd het gelanceerd in de UK.

Het enige wat we moesten doen was laten zien hoe goed ons product was.

Tissue voor sterren

In 1925 verscheen de eerste Kleenex® advertentie in de Ladies Home Journal waarin “het geheim van een mooie huid, gebruikt door beroemde filmsterren” werd getoond.

Snel daarna verschenen verschillende advertenties in grote vrouwenmagazines, inclusief Good Housekeeping, Harper's Bazaar, Cosmopolitan en Vogue.

En in 1927 begonnen de advertenties met daarin bekende sterren: deze “mooie mensen” gaven toe dat het gebruik van Kleenex® een van hun geheimen was.

Kleenex Brand1

Kleenex Brand2

De nies die de wereld veranderde

In deze tijd leed de afdelingshoofd Research van Kimberly-Clark aan hooikoorts. Hij gebruikte tissues ipv zakdoeken. Dat zette ons aan het denken...

Dus begonnen we met twee soorten advertenties. Eentje waarin het gebruik werd gepromoot als make-up remover en eentje waarin het werd gebruikt als zakdoek.

Tegen 1930 waren veel mensen overtuigd van het idee om Kleenex® tissue te gebruiken als zakdoek. Verkopen verdubbelden in het eerste jaar van de nieuwe strategie.

Nu was Kleenex® niet meer alleen maar voor vrouwen, maar ook voor mannen.

Beter, beter en beter

Vanaf toen zijn we nooit meer gestopt met het verbeteren van Kleenex®.

In 1956 werden Kleenex® For Men tissues geïntroduceerd, met de slogan 'stay strong when wet.' Deze zijn het nummer één tissue merk in de UK sinds de afgelopen 50 jaar.

In 1983 werden de handige Kleenex® travel tissues geïntroduceerd zodat je altijd een tissue bij de hand hebt waar je ook bent.

In 1996, kwamen we met de Kleenex® UltraBalm (nu bekend als Kleenex® Balsam tissues). Dit was de eerste tissue met een microfijn laagje calendula, een beschermende balsam, die een rode en schrale neus helpt voorkomen.

Dit is dus het verhaal hoe Kleenex®, sinds de introductie in 1924, het nummer 1 tissuemerk is geworden in de wereld.

Kleenex Brand3

Kleenex Brand4